Terjemahannya:
Dari Abi Raqiah Tamim bin
Aus al-Daari r.a., bahawasannya Nabi s.a.w. bersabda: Agama itu nasihat. Kami
berkata: Bagi siapa? Dia bersabda: Bagi Allah dan bagi kitabNya dan bagi rasulNya
dan bagi imam-imam kaum muslimin dan bagi orang ramai mereka. (Diriwayatkan oleh muslim).
Syarahannya:
Hadis ini diriwayatkan oleh Muslim
dari Abi Raqiah Tamim bin Aus al-Daari. Dia adalah pada mulanya seorang yang
beragama Nasrani, kemudian memeluk Islam sewaktu di Madinah.
Nilaiannya:
Hadis ini adalah sebuah hadis yang
lengkap lagi sempurna sekalipun ringkas, kerana maksudnya untuk menerangkan
nasihat agama yang berhubungan dengan kepercayaan dan hubungan antara sesama
pemeluknya dalam perkara yang bertalian dengan kebaikan beserta dalam agama
Islam.
PERKARA YANG
BERKENAAN DENGAN NASIHAT DALAM AGAMA
1. Agama itu nasihat
Pada hadis tersebut Rasulullah ada
menerangkan perkara yang berkenaan dengan nasihat dalam agama. Agama itu – kata
Rasulullah – adalah nasihat. Perkataan ini menimbulkan pertanyaan dari sahabat
kerana mereka ingin mengetahui kepada siapakah nasihat itu dalam hubungannya
dalam agama? Rasulullah dalam jawapannya menegaskan? “Bahawa nasihat itu adalah
bagi Allah, bagi kitabNya, bagi rasulNya”. Demikianlah diterangkan hingga
akhirnya sebagaimana dalam hadis tersebut.
Pengertian Nasihat
Agama Islam adalah agama Allah.
Pengertian ini sudah umum diketahui. Dan agama menurut kata Rasulullah adalah
nasihat. Dalam bahasa arab, perkataan nasihat mengandungi maksud supaya yang
menasihat mendapat keuntungan atau faedah. Dan perkataan nasihat itu diambil
dari perkataan: "نصح الرجل ثوكتأن" ertinyas
seorang lelaki menjahit kainya. Dengan ini, diertikan bahawa orang yang memberi
nasihat itu bermaksud untuk memberikan kebaikan kepada orang yang dinasihati
sebagaimana orang yang berkehendak untuk kebaikan kainnya dengan jalan
menjahitnya bila telah koyak. Atau diambil dari perkataan: “نصحت العسل” ertinya
aku menapis manisan. Dengan ini diertikan pula bahawa orang yang memberi
nasihat hendaklah menggunakan kata-kata yang sudah dipilih dan telah dihalusi
serta ikhlas bersih dari maksud yang tidak baik.
2. Nasihat bagi Allah, kitabNya dan
rasulNya
Maksud nasihat bagi Allah ialah
beriman kepadaNya menurut pengertian yang sebenarnya serta menghapus sama sekali
sebarang sifat dan bentuk penyatuan baginya dalam iktikad dan ibadah dan
beramal menurut yang diperintahkannya, meninggalkan apa yang dilarangnya,
mengingati kebesarannya di atas segala kebesaran, mensyukuri nikmat yang tidak
terhingga banyaknya serta tidak ternilai
hikmahnya dan menggunakan di jalan yang baik dan sejahtera. Inilah maksud dari
pengertian nasihat bagi Allah, yang pada hakikatnya adalah nasihat kepada diri
sendiri. Kerana Allah tidak memerlukan sebarang nasihat seorang dari hambanya.
Maksud nasihat bagi kitabNya ialah
beriman kepada kebenarannya dengan beramal mengikut petunjuk dan pengajaranNya.
kitabNya ialah perkataan yang diwahyukan kepada rasulNya, yang tidak sama
dengan perkataan manusia dan tidak dapat ditiru sepertinya oleh sesiapa pun
juga.
Seterusnya beriman kepada kitabNya
adalah memerlukan supaya dimuliakan dan dibesarkan kehormatanNya dengan
memandang keutamaanNya dari segala kitab, dengan membaca ayat-ayatNya dengan
cara yang betul, dengan memahami ertinya serta mencari rahsia dan hikmahnya;
mendalami ilmu pengetahuannya, memerhati hikmahnya dan menyesuaikan diri dengan
pengajarannya dan yakin bahawa kitabNya adalah pedoman hidup untuk
selama-lamanya di segala tempat dan zaman.
Maksud nasihat bagi rasulNya ialah
membenarkan kerasulannya; mempercayai apa yang dibawanya, mematuhi suruhan dan
larangannya, membela agamanya, memusuhi siapa yang melawannya, mencintai siapa
yang mencintainya, menghidup perjalanan dan sunnahnya pada diri dan dalam
masyarakat.
3. Nasihat bagi imam-imam kaum
muslimin dan orang ramai
Imam-imam kaum muslimin ituialah
pemimpin-pemimpin, raja, ulama’-ulama’ dan ketua-ketua pemerintahan Islam. Maksud
nasihat kepada mereka ialah menolong dan menyokong mereka dalam perkara kebenaran
dan keadilan, patuh kepada mereka dalam urusan kebaikan; tegur mereka dengan
cara yang sopan dan peringati mereka di kala mereka terlari dari kewajipan, dan
jangan dihasut orang ramai supaya keluar dari barisan ketaatan yang membawa
kepada kekacawan.
Maksud nasihat kepada orang ramai kaum
muslimin ialah memimpin mereka ke jalan yang benar, mengawasi mereka dari jalan
yang salah, mengajar mereka, belajar dari mereka; bertolong-tolongan di antara
mereka dalam perkara kebaikan dan takwa, saling hormat menghormati,
cinta-mencintai, bersama-sama memelihara kemaslahatan hidup dengan menjauhi
sifat-sifat yang membangkitkan fitnah dan permusuhan dan memahami bahawa
tiap-tiap seorang adalah anggota dalam masyarakat. Tidak ada dalam masyarakat kalau
tidak ada diri perseorangan. Sebab itu kebaikkan masyarakat kerana kebaikan
tiap-tiap diri. Begitu pula sebaliknya. Dan di antara jalan untuk memelihara
keselamatan masyarakat hendaklah ada nasihat dan pimpinan yang sihat. Hal ini
haruslah dilakukan dengan cara yang teratur, mengikut jalan yang benar lagi
bijaksana dengan menghindarkan perkara yang membawa keburukan; iaitu dalam cara
mengeluarkan perkataan mahupun dalam perkara melakukan perbuatan.
Nasihat memang besar faedahnya. Tetapi
kalau silap caranya membawa pula kepada bencananya. Sebab itu seorang yang
memberi nasihat hendaklah mengerti cara bagaimana hendak melakukannya supaya
nasihatnya dapat menginsafkan dan diterima.
Nasihat dilakukan kepada orang ramai,
kepada seorang dan kepada beberapa orang yang tertentu. Tiap-tiap nasihat itu
hendaklah dengan cara yang sopan lagi bijaksana. Sesuai dengan keadaan mereka
yang dinasihatkan itu. Dan kalua nasihat itu kepada orang atau beberapa orang
maka hendaklah dilakukan dengan cara yang tersembunyi. Sekiranya dilakukan di
hadapan orang ramai maka nasihat yang seperti ini bukanlah lagi merupakan
nasihat, tetapi suatu penghinaan yang terang-terangan.
Di sin patut pula diterangkan bahawa
di antara bahagian nasihat ialah menasihati orang yang minta dinasihat, sesuai
dengan sabda Rasulullah s.a.w. iaitu:
“Apabila meminta nasihat salah seorang
kamu kepada saudaranya, maka hendaklah ia memberi nasihat kepadanya”.
Nasihat bukan cara berhadapan dengan
kawan tetapi dapat juga dilakukan di belakang, sebagaimana sabda Rasulullah
s.a.w.:
“Sesungguhnya diri hak seorang Islam
atas seorang Islam ialah menasihat baginya apabila ia ghaib” (tiada bersama
dengannya).
Ini bererti jika orang lain yang hendak memburuk-burukkan atau
merosakkan kehormatan peribadi kawannya, maka hendaklah ia menolak, membela
serta membersihkannya. Kerana ini adalah haknya sebagai seorang Islam atas
kawannya. Malahan inilah pengertian nasihat yang dikehendaki Rasulullah
terhadap seorang kawan sebagai tanda kesetiaannya. Dengan demikian terbuktilah
keikhlasannya dalam pergaulan dan inilah jenis nasihat yang sangat diperlukan
sebagai satu ha katas tiap-tiap diri dalam hubungan dengan kawannya dan hak ini
pula yang menjadi ukurannya. Kerana nasihat waktu berhadapan muka belum tentu
dapat mencerminkan kesucian hati, sebab mungkin nasihat itu sentiasa di luar
saja tidak dari jiwa yang ikhlas dan setia kawan.
Penunjuknya (dalalahnya):
Hadis ini mengandungi beberapa
penunjuk. Di antaranya adalah:
1. Menunjukkan bahawa nasihat itu dinamakan agama dan Islam. Kerana agama bukan sahaja mengandungi perbuatan, tetapi meliputi juga segala perkataan.
Nasihat – menurut kata Imam Nawawi – adalah wajib sekadar yang mampu dengan syarat seorang itu mengetahui bahawa nasihatnya akan diterima, sesungguhnya akan dipatuhi dan dirinya tidak terancam. Tanpa syarat ini tidaklah diwajibkan.
2. Hadis ini pada keseluruhannya menunjukkan bahawa nasihat menurut pengertian yang dimaksudkan Rasulullah amatlah mustahak, hngga dikatakan agama itu nasihat. Tidak ada pengertian agama kalua tidak ada nasihat, dan tidak ada kesedaran orang yang beragama kalua tidak ada peringatan dari nasihat-nasihat agama.
Juga hadis ini menggambarkan kepada kita keseluruhan masyarakat Islam; masyarakat yang didasarkan kepada ketuhanan atau keparcayaan kepada agama sebagai asas. Dalam masyarakat itu ada beberapa golongan yang masing-masing dengan tanggungjawabnya sendiri; ada imam-imam iaitu raja-raja atau kerajaannya yang dipatuhi, ada pemimpin-pemimpin yang diikuti, ada ulama’-ulama’ yang dituruti, ada rakyat yang mentaati demi kepentingan kebaikan dan kesejahteraan agama dan mesyarakat seluruhnya dan sekalian mereka menghendaki kepada hidupnya semangat, nasihat-menasihati, saling ingat-mengingati, hormat-menghormati dan kasih saying yang sejati – Wallaahu’alam.